söndag 4 december 2011

Träningstävling i Kolmården

Det började med att Emma fick en inbjudan från Kolmården Adventure Racing att delta på deras en-dags "tävling" lördagen den 19 november.
Men även övriga medlemmar i EGAR bjöds in att delta, så det slutade med att jag, Emma och Christian möttes upp i Norrköping.
För bästa sättet att spendera en lördag måste ju vara genom att få cykla, springa och paddla.

Så 07.00 möttes vi hemma hos tävlingsledaren Christer Casselsjö där första sträckan skulle starta.
Men först så var det lottning av lag, förutom tre glada EGAR-själar så var det sju stycken från hemmaklubben Kolmården som stod på startlinjen.

Jag blev lottad med Oskar och slumpen föll sig så att Christian och Emma fick köra ihop. Men eftersom vare sig jag eller Oskar är riktigt hemma på det där med karta och kompass så beslöt vi ganska snabbt att hänga på Christian och Emma.

Så medan solen så sakta gick upp över Kolmårdenskogarna cyklade vi iväg. Vi kom dock inte så väldigt långt innan det small till ordentligt och min kedja gick av. Tur för mig att Christian hade varit förtänksam och hade ett nytt kedjelås med, så lagningen gick riktigt smidigt.
Asfalt blandades med grusväg och även lite stig, riktigt fin cykling. Det hela bröts av med att laget tillsammans skulle göra 100 armhävningar och innan dagen var över hade vi också gjort 200 situps och 30 chins.

Efter ca 2 timmar på cykel parkerade vi dem i garaget hemma hos Joel och snörade på oss löparskorna. I sann Kolmårdenanda bar det av uppåt mot första kontrollen, och med lagom stela ben kändes det som att vi sprang i backen som aldrig tog slut.
Sen blev det fin stiglöpning på Östgötaleden, eller för övriga blev det fin löpning. Jag fortsatte att vara en partybroms och lyckades trampa snett, inte farligare än att det gick att fortsätta men tempot blev betydligt lägre än det kunde varit.
Efter några mindre orienteringsmissar, och en stor då vi under en stund inte hade en susning om var vi befann oss, växlade vi till kanot.

Emma och Christian som är riktigt duktiga på att paddla, drog här ifrån mig och Oskar. Emma styr ju som ett sant paddelproffs, det är bara att gå tillbaka till tävlingen Raid Uppsala tidigare i höstas där hon och Christian krossade övriga lag på paddelsträckan.
Vi tog en liten krokigare väg till att börja med, men all heder åt Oskar som mot slutet styrde som han aldrig gjort annat.
Det är inte lätt när två "bara sitta fram och kötta paddlare" skall försöka få farkosten att färdas dit man vill.
Men till slut efter två lyft, en längre sträcka av att släpa kanot i iskallt vatten, kom även vi fram till Finnspång.
En kort löptur upp till badhuset för att växla till sista grenen som var simning. Lagen skulle tillsammans avverka två kilometer med valfritt simsätt.
Även här hade Oskar dragit nitlotten, jag hade badförbud (pga. borttaget födelsemärke) så han fick simma hela sträckan själv, men som en sann triathlet klarade han det galant.
Och Christian och Emma simmade som fiskar i bassängen.

Men även trevliga dagar som dessa tar dessvärre slut. Så vi vill passa på att tacka Kolmården Adventure Racing för en jättetrevlig dag i deras hemmaskog. Mycket väl genomförd träningstävling, vi hade kanonkul!!!