söndag 25 december 2011

Dags för kaptenens topp 10-lista.

Trots att fokus för laget just nu är inställt på 2012 så skall jag försöka mig på att titta bakåt på 2011 och summera året på samma sätt som förra säsongen med en topp 10-lista och en lite mindre lista med 5 dåliga saker. De båda listorna kommer helt och hållet vara byggda på mina tankar och minnesbilder och övriga lagmedlemmar har säkert andra saker både i topp och botten. Nu kör vi igång med tiondeplatsen.

10: Cyklar med stora hjul!!


2011 var året då del av laget (jag & Håkan) fick möjlighet att tack vare TREK och Cykelsmedjan i Eksjö köra på cyklar för fullvuxna. Vi köpte var sin TREK Superfly Elite 29ér och har sedan en kortare tillvänjningsperiod varit helt sålda på 29-tummare. 2011 var dessutom året då multisportsverige på allvar tog till sig 29érs. Flera lag bytte inför eller under året till 29-tum. Jag är inte övertygad om att jag åker så mycket snabbare på min nya cykel, det sitter ju tyvärr fortfarande i hjärta, lungor och BEN men min upplevelse är att den känns effektivare. Cykeln hanterar stökig terräng, utför och klättring på ett mycket bra sätt. Stenar, rötter och gropar rullar den effektivt över. Jag trodde nog att det skulle vara på väg som de stora hjulens rotation skulle kännas som allra bäst men det är precis tvärt om. Det är i de tekniska partierna som den känns som bäst. Visst den kan ibland kännas lite lång när man skall igenom ett trångt parti och det är lite trögare att accelerera igång de större och tyngre hjulen. Detta känns dock som ett ganska billigt pris för alla fördelar.



Till nästa år kommer hela laget sitta på cyklar med 29-tums hjul och jag tror det ska mycket till innan jag kör 26 igen.
//Danne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar