fredag 1 juni 2012

Träningslägret v.21 i Åre

Vi har varit på träningsläger i Åre v.21. ÅEC-forsen premiärpaddlades, först med forskajaker för att reka och sen med våra Epic V12 (premiär ever för EGAR). Paddlingen gick galant! Några bad i det 10-gradiga vattnet blev det dock. Första lyftet under järnvägsbron i Duved höll på att svämma över alla kanter, så där fick vi lyfta över järnvägsspåret.

Vilken vuxenlekplats Åre är!

Därefter blev det löpning över Skutan, skulle nog egentligen behövts snöskor men det fick gå ändå,  snöpuls :)

Vi kom till slut ända upp, fick lite vindskydd i nödrummet i toppstugan medans vi stoppa i oss en bar. Hade tänkt springa ned till Huså (cyklarna stod där och vänta) men med tanke på att sikten var noll och tempen lika så så bestämde vi oss för att back-tracka i våra egna spår. Kändes inte så lockande att gå vilse på Skutan och ramla ned för nått stup... Ett bra löppass ändå!

Vi körde två riktiga kvalitetscykelpass utöver alla cykelpass mellan bilen och kajakerna (för logistikens skull). Det ena på grus och asfalt med mtb nästan Åre-Vålådalen-Åre ca 5mil. På vägen till Vålådalen finner man en riktigt fin klättring, lång och seg.
Det andra passet blev premiärtur på ÅEC-cykelsträckan. Vi följde den ca 3mil långa sträckan med undantag för det välkända kärret, det var i våra ögon onödigt blött just den dan : ) I övrigt var banan hyfsat torr och fin förutom en del träd som gått ikull under vintern.

5 dagar efter första turen upp på skutans topp, var vi där igen och kollade snödjup : ) Nu var det säkert inte mer än dryga metern där uppe. All snö på stugan (bilden ovan) var borta och det fanns bitvis riktigt hygglig skare att löpa på. Allt var så gott att vi bestämde oss för att köra hela löpningen Åre-Huså. Det var mkt snö ner mot Huså, men vi trotsade ömmande underben (efter alla genomtramp genom skaren) och sträckte ut löpstegen när vi nådde barmark och porlande fjällbäckar på sluttningen mot Huså by.

I Huså hade vi bestämt att vi skulle fråga någon trevlig Husåbo om vi kunde få koka lite vatten till vår medhavda frystorkade "efter långpass mat" 24HMEAL. Vi fick detta och en trevlig pratstund med en mycket trevlig Husåbo. Han avslutade vårt besök med att önska oss lycka till i den kommande tävlingen och att vi fick komma tillbaks och koka vatten under våra träningspass. Det kommer vi gärna och gör : ) Härliga Jämtland!

Det blev en vecka med många höjdmeter och mycket forspaddling. Satsningen inom laget mot Åre Extreme Challenge känns "on track".

En sak är säker, det blir hårt och tufft i Åre den 30/6.