torsdag 28 juni 2012

Revinge rogaining

Inget Åre för min del i år så vad kunde väl då vara bättre än att åka till Skåne och tävla. Jag och en kompis (Walle) bestämde oss för att köra. Tävlingen är en fyra timmar lång rogaining (kontrollplockning) där man i huvudsak kan förflytta sig med cykel. Det är 40 kontroller utplacerade på två kartor, en 1:15000 och en 1:50000. Dessutom har de lagt till ett litet taktiskt crux att man bara får ta 10 kontroller per gång innan man måste in till TC och tömma dessa. Tävlingen är fri att köra individuellt eller i lag. Självklart skulle man kunna tjäna på att köra i lag och hjälpas åt med dragjobb och orientering men vi valde att köra solo. Min plan var att försöka mig på att ta alla kontroller och göra detta i fyra omgångar. Starten gick kl. 10.00 och jag tog ca. 2 minuter på mig att dela upp kontrollerna innan jag stack ut på första rundan. Kändes initialt som att jag hade en hyfsad plan och var tillbaka på TC efter 57 minuter med tio kontroller i pinnen. Ut igen, denna gången i närområdet på 1:15000 dels kartan. Några bommar och lite strul senare så tömde jag av ytterligare 10 kontroller efter ca. 1h och 45 minuter. På denna runda hade jag min första närkontakt med de skånska brännässlorna. Helt sjukt, fält med meterhöga nässlor som man var tvungen att bushwacka sig igenom. Var rädd för att få någon form av överreaktion när jag slagit mig igenom ett fält för mycket... Nu började det visa sig att min plan inte varit så imponerande. Skulle vara tvungen att dela avbryta runda tre långt ut och därefter ut långt igen för att starta runda fyra. Konstaterade i slutet på tredje rundan att jag inte skulle hinna ta alla kontroller. Lyckades med att ta 5 på sista vändan och gick i mål med 35 kontroller med ca. 8 minuter till godo. Blev lite överraskad att så få var inne hittills och ännu mer överraskad när flera tävlande drog över tiden med poängavdrag som följd. Tack vare detta så räckte mina 35 poäng till en andraplats. Slagen av Jonas Andersson i Frosta Multisport som fick ihop 36 poäng.
Avslutningsvis var det en riktigt rolig och väl arrangerad tävling som jag gärna återkommer till om det passar i kalendern. Då har jag en bättre plan för hur jag ska dela upp kontrollerna. Blir det fler gånger så lyder jag rådet om heltäckande klädsel :)

//Danne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar