torsdag 31 maj 2012

DM i MTBO

Förkortningen betyder DistriktsMästerskap i MountainbikeOrientering. Detta är ingen stor sport i Sverige, åtminstone inte ännu. Sporten växer och är riktigt stor i andra delar av världen (framförallt i Europa). Distriktsmästerskapet hölls i Växjö och var medeldistans, vilket skulle innebära en tävlingstid på ca. en timme. Det var en tävlingsfri helg så det var bara att ta tjuren vid hornen och ge sig i kast med en ny upplevelse. Vi kör ju MTBO på multisporttävlingarna men där är oftast orienteringen lättare och mindre intensiv. Vi har ju dessutom oftast möjligheten att studera kartor och vägval i förväg. På en tävling i MTBO får man kartan en minut innan start, vilket ungefär räcker till att vika ner kartan/orna i kartstället på cykeln. Dessutom är stigar och vägar graderade enligt hur snabba de är att cykla på på en MTBO-tävling, något som ännu är ovanligt inom multisporten. Sista skillnaderna är att man måste fästa sportidentpinnen i cykeln, detta för att cykeln måste med fram till alla kontroller, samt att det oftast enbart är tillåtet att förflytta sig på stigar. Det är alltså inte tillåtet att ta cykeln på axeln och gena genom skogen.
Vi var 6 anmälda i H21 klassen, jag sa ju tidigare att det inte är någon stor sport:) Efter förberedelser oc uppvärmning var det dags för start, stressigt med 3 kartor och kartbyten, vika, passa, läsa in...pip,pip,piiip. Starten gick och iväg mot första kontrollen. Jag försökte prioritera att hela tiden ligga en kontroll före i vägvalsplanering m.m. så att de inte skulle bli några standon.


Fick första kontrollen bra, lyckades inte läsa in mig till tvåan, stressigt, det går fort med cykel på 1:10000 del. På väg till 4:an så finns det lite mer möjlighet att planera kommande vägval. Tycker att jag håller ganska bra tempo på resen av denna kartan och byter till ny karta på toppen av slalombacken.


Här blir det ordentligt tricksigt. Kontroll 10, 11 och 12 sitter tätt, direkt efter kartbyte (ingen framförhållning) och dessutom i ett stigrikt område med otydliga stigar. Tvingas sänka tempot, gör någon liten bom på 12:an och vidare mot 13 där nytt kartbyte väntar...


På 14, gör jag tävlingens största bom. Läser inte tillräckligt noga på kontrollpunkten, Letar uppe på åsen, ser en kontroll, cyklar dit, fel kodsiffra, läser in mig igen, ser att den ska sitta nedanför åsen, letar åt fel håll, lägger säkert 2-3 minuter på denna innan jag hittar den:( Sedan flyter det på, 15, 16, 17, 18, 19, gör ett dåligt vägval till 20 där jag tar den heldragna vägen och tvingas köra förbi kontrollen och ta den norrifrån och vända. Hade det varit multisport hade jag sprungit genom skogen, såg ju kontrollen från vägen. Vid kontroll 20 var det sista kartbytet, tillbaka till karta 2 och full fart mot mål via kontroll 21 och 22.
Väl i mål (57 minuter senare) visade det sig att det räckte till en andraplats, slagen med en minut. Riktigt kul och riktigt nyttig träning för multisportandet. Det får nog bli fler gånger när det passar in i kalendern.
Planen med framförhållning funkade ibland och ibland inte. På de korta mer orienteringsintensiva sträckorna hade jag svårt med framförhållningen och tvingades fokusera lite för mycket på nuet. Jag tappade tempo och kunde inte ligga på som jag ville. Gjorde även ett par lite sämre vägval och en alldeles för stor bom på kontroll 14, men det är väl tur att man har lite och förbättra efter sin första tävling...

På lördag är det tävling igen. Försvarsmaktsmästerskap i multisport i Tibro i samband med Hjo multisportklubbs deltävling i sprintcupen. Ska bli svinroligt med nummerlapp igen. Jag och Christian skall försöka försvara guldet och Martin i lag med Gustav Wachenfeldt (som gör multisportpremiär) kommer säkert göra allt för att vara med och slåss om det de också.

//Danne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar