fredag 29 juni 2012

ÅEC-drömmar i krasch… men Åre-drömmar förverkligade


Jaha… då var det oåterkalleligt - det blir inget ÅEC för mig i år :( Har precis meddelat tävlingsledningen. Årets stora mål gick åt pipsvängen på upploppet - sista veckans intervaller byttes mot ett elakartat förkylningsvirus som gav mig fyra dagars sängliggande och en fortsatt envis nästäppa och slemmig hosta. Lilleskutt-tårar har flödat, men det är väl bara att skrapa ihop resterna och ta nya tag till nästa år… 

Nu bor jag ju iaf i Åre! Sista veckorna har varit något kaosartade - sista tentan på läkarprogrammet (gick bra - puh!), examen, flytt från Umeå till Åre, flyttkaos i nya lägenheten, och börja jobba på nya jobbet som akutläkare på Åre HC.

Utsikten från min nya balkong :)
Träningen har trots detta flutit på bra och formen var definitivt på uppåtgående. Sista veckornas träningsschema var lagt och följdes noggrannt, på plats i Åre. V12:an gick fint i forsen trots höga vattennivåer och löpningen över skutan gick betydligt snabbare än förra året trots mängder av kvarvarande snö från vinterns dump. Sista veckans intervaller för formtoppning hann precis påbörjas innan jag på midsommarafton började känna lite i halsen, och på midsommardagen vaknade jag med hosta och var helt matt. Stannade i sängen hela helgen, och när jag borde gått och jobbat på måndag var det bara att ringa och sjukanmäla mig - obra start att sjukanmäla sig andra veckan på nya jobbet! Men det är nog ingen som vill träffa en doktor som är blek och matt och hostar järnet!

Det var trots allt flera dagar kvar till dagen med stort D, och hoppet är ju det sista som sviker en. Så in i det sista närde jag ett hopp om att jag skulle kunna köra imorn. Vaknade lite piggare idag, testade t.om. att köra den nya sträckningen på cyklingen, men jag hostade som en tok i varje lite uppförsbacke och hade blodsmak i munnen av allt hostande. Till slut var det bara att ge in, ringa till tävlingsledningen och kasta in handduken. 

Imorn får jag spendera all min energi på att supporta Christian, heja på alla andra tävlande, och studera mina konkurrenter inför nästa år. Det blir nog bra det också, men rejält besviken är jag allt…. Enda trösten är väl att det inte är nån forspaddling i år - då är det inte en riktigt lika kul tävling! 

//Emma

Min paradgren, forspaddlingen, är inställd pga för höga vattenflöden - enda trösten för mig...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar