söndag 13 november 2011

Till topps i Åre!

Hade en helt fantastisk träningsdag i mitt älskade Åre igår!! Har "flyttat" till Östersund för två veckors praktik så då måste jag ju passa på å träna lite på min framtida "hemmaplan" :-)

Det var minus 4 grader och dimma i Östersund, men ett lätt vit-glittrande puder täckte alla träd så det var fint ändå. Väl framme i Åre så låg det som ett lock av samma dimma nere i byn. Plockade upp min Åre-polare Petter och körde upp till Ullådalen. Det är som alltid som att komma in i en annan värld när man kommer upp dit! Bilden får tala för sig självt....


Det var fortfarande någon minus när vi startade upp mot Västerskutan. Gräset knastrade härligt under fötterna. Men ju högre upp vi kom dessto varmare blev det. Jackorna åkte av ganska fort allteftersom höjdmetrarna avverkades....


Turen gick upp på Västerskutans topp och sen vidare via kammen till Skutans topp. Det var 7 grader varmt på toppen!! Fast det blåste en hel del... Men solen strålade och himlen var blå! Kändes mer som en sen höstdag i september än mitten av november - det brukar ligga snö över hela Skutan så här års!



Det var riktigt häftigt att titta ned på molnen/dimman! Det var en helt annan värld där uppe. Helt torrt, behövde inte SpikeCrossen som jag hade på mig. Har vart mycket i fjällen, men aldrig har jag varit med om att springa i helt torr fjällmiljö i sju graders värme i mitten av november!! Det var sååå härligt!




Från toppen så fortsatte vi ned mot Huså på ÅEC-banans sträckning. Sprang ned till Bjelkes gruvor och sen fortsatte vi väster ut runt Lillskutan och tillbaks mot Ullådalen.



Vilken löptur vi hade!!! Helt fantastisk! Jag var helt lyrisk! Det blev drygt 3 timmar, 19.5 km och ca 1000 höjdmeter.

Hoppade in i bilen och bara ca 200 höjdmeter ned så såg det ut så här!


Slängde i oss en snabb macka på Åre Bageri och sen var det dags för premiärskridskotur på Fröå tjärn!! Isen la sig igår och flera kompisar hade redan vart där och åkt under dan. Hann klämma in en kort halvtimmes tur i dimman och medans mörkret la sig. Jättehärligt att glida fram på helt slät is med ett tunt puderlager snö på!












































Dagen avslutades med god middag hos Helena och Petter och sen skönt häng på tjejfest hos Hanna. Åh vad jag älskar Åre! Tack för en toppendag alla fina Åre-vänner!

// Emma



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar