måndag 7 januari 2013

Vinterträning i Åre

Snön kom tidigt här i byn (redan i början av oktober!) men sen har det liksom slutat komma…

Har trots det tunna snötäcket börjat köra igång ordentligt med den skidalpina träningen. Vinterns mål är den anrika skidalpina tävlingen Keb Classic. Två dagars tävling med ca 2000 höjdmeter per dag som går av stapeln i Kebnekaise-massivet i slutet av april. Är verkligen ingen stjärna på det här med skidalpint, men har ju några månader till på mig att träna så det ska nog gå bra ;)


Juldagen fick jag och min lagkamrat Sarah Berg en riktigt fin tur upp på Åreskutans topp. Solen var framme i några timmar för en gångs skull, och den lilla snön som fanns gnistrade!


På väg mot toppen



I helgen har jag varit i Lunndörrsstugorna och tränat lite mer tillsammans med Sarah. Trots att temperaturen låg kring noll och regnet hängde i luften och sikten var sisådär så fick vi till ca 1000 höjdmeter och många riktigt fina svängar ned för Santas sluttningar. Klart över förväntan!



Lagkamrat Sarah och jag

Annars så kör jag på med rehabträningen av foten. Det går både framåt och bakåt. Nu är jag ju äntligen frisk och kan köra på ordenligt utan TWAR som spökar. Försöker få in 2-3 pass per dag; ett pass rehab, ett pass styrka och/eller ett-två konditionspass. Det är långsam uppbyggnadsträning som gäller för mig. Avancerade till att springa hela (!) 20 min 2-3 gånger i veckan. Men sen fick jag ett bakslag (troligen för att jag gav mig på skateskidorna) och nu har jag fått både löp- och skateförbud. Löpförbud i några veckor, skateförbud hela säsongen…. Trist! Hade sett fram emot att skatea fram över skaren i Ullådalen framåt vårvintern. Tur att det går bra med skidaplinismen i alla fall!

Hoppas på ett stort snödump här snart!
/Emma


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar