fredag 4 januari 2013

Träningen i KOSOVO...

Tjenare och god fortsättning alla ni som läser detta.

Jag är sedan ett par månader i Kosovo och gör utlandstjänst. Vi kommer vara kvar i princip tills snön och isen släpper greppet om paddelvattnen och cykelstigarna där hemma. Träningsmöjligheterna här nere är helt ok. Det största problemen är att få till de långa passen. Det är lite mer motigt att köra ett riktigt långpass på löpband eller spinningcykel jämfört med längdskidor eller cykel utomhus där hemma.
Vi har ett eget litet gym i huset där jag bor med det allra nödvändigaste. Ett löpband, två spinningcyklar och lite fria vikter. Utöver detta har vi möjlighet att springa utomhus så länge vi är minst två och springer en av våra förutbestämda löprundor. Rundorna är från 2 km upp till 20 km. Den långa har dessutom en vacker stigning på 500 höjdmeter under den första milen innan man vänder och springer 10 km nerför. (Behöver jag skriva att det är jag som är upphovsman till den långa slingan?) Jag försöker få med mig någon på söndagarna på den långa rundan något som funkat ganska många gånger hittills. Riktigt kul att huvuddelen av gruppen tycker om att träna och följer med ut. Utöver löpning och spinningcykel har jag även börjat köra funktionell styrketräning med TRX. Riktigt skön träning och det känns som att det är brutalt bra för mina klena höfter och lite för klena bål. Jag hoppas verkligen att det är lika bra som det känns så här efter ett par veckor.

TRX på rummet före frukost.
Jag gör även vad jag kan för att hålla igång med orienteringen. Jag försöker hjälpa Pristina orienteringsklubb att få hit skärmar och stiftklämmor. Något som inte är så enkelt om prylarna stoppas i tullen. Det finns inte att köpa OL-prylar i Kosovo och just nu så har man bara några gamla slitna skärmar att träna på. Orientering är inte så stort men det finns några eldsjälar som försöker sprida sporten. I mars skall de köra en tävling där jag verkligen hoppas att jag skall kunna vara med och tävla.

Karta över del av Germiaparken i utkanten av Pristina. Dagen till ära inte passad i norr:)
I morgon lördag blir det TRX före frukost och ett tvåtimmars cykelpass. På söndag TRX och förhoppningsvis långa rundan löpning, om jag nu lyckas övertala någon att följa med.

//Danne


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar