söndag 6 januari 2013

Rehab

Grattis du har fått löparknä!

Skit kul, vad gör jag åt detta då?

1) Gör en egen haveriutredning och ta reda på vad som kan ha orsakat tillståndet.
Vanligast är att benen är olika långa antingen pga av felställning i höften eller för att du sprungit på doserade vägbanor, slitna skor, pronation mm. Det kan även bero på obalans i muskuklaturen.

2) Sätt ihop en rehabplan med stretch, styrketräning, egen behandling och se till att behålla konditionen, (Cykel, simning, djup vatten löpning har bevisad effekt).

3) Köp in lite utrustning eller ta det du har hemma.

Tänkte visa lite med bilder och förklarande text här nedan hur jag tänker för att fåbukt med detta..


 En bandyboll för egen massage och behandling av muskelknutor.
Hur gör man då?
1) Lägg bollen på golvet
2) Sätt dig försiktigt på den (bra att ha kläder på sig..: )
3) Rulla in bollen mot där det gör ont, andas och känn att du slappnar av sucessivt och låter bollen sjunka in allt djupare...GÖTT!

Brödkaveln använder för att kavla ut utsidan av benet senstråket (ITB). Hur gör man då?
1) Lägg kaveln på golvet.
2) Lägg dig på sidan med det skadade benetsutsida mot kaveln och rulla sakta uppifrån och ned mot knäet.

Detta är förmodligen det som kommer ha bäst effekt på löparknäet. Smärta är inte farligt. Här ska det kännas fördjävligt..GÖTT!

Den där lila korven då?
Det är en sån flytkorv som ungarna har när de lär sig simma bland annat.
Vad ska man ha den till då?
Jag brukar ligga på den i syfte till att självmanipulera ryggen. Detta har inget med löparknä att göra utan bara för att släppa på låsningar.
Hur gör man då?
Jo..
1) Lägg korven på golvet
2)Klä av dig på överkroppen
3) Lägg dig på korven och centrera den under svanken. TVÄRS över ryggen inte längsmed!
4) Rulla upp kota för kota i ca 4cm förflyttningar åt gången då du djupandas med magen och låter korven sjunka in i ryggen ordentligt. Ca 5-10 andetag per förflyttning.
Rena meditationen och belöningen kommer då du känner/hör kotorna knäppa till.
Inget farligt men ni som är i USA eller ser på mycket film från staterna och läser detta ska veta att jag varken är doktor eller naprapat eller något annat utan detta mitt; Martin Abaji`s tips till er.
Med andra ord skyll er själva och "Don`t sue me"!

Stretch av sätet 








Kom ihåg att ta reda på orsaken till att du fick besväret annars kommer det tillbaka som ett brev på posten.
Jag påbörjar min egen behandling nu och kommer hålla er underrättade om hur det fortskrider.
Min egen haveri analys är att jag är för svag i baksida lår samt utsida höft (musslan). Kommer ägna styketräning åt baksidalår samt utsidan.

Mina VÄRKTYG :) ska användas flitigt, framförallt kaveln...

Detta var allt för denna gången. Over and out to you!!

//Martin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar