onsdag 10 oktober 2012

Femmans multisportrace 2012

Sådär.. Sista tävlingen för säsongen avklarad iom 5ans som i år gick i och kring den vackra staden Kungälv!

Jag kom till Götet något dygn innan tillsammans med familjen för att fira min ena dotter och besöka Universeum samt Liseberg.
Jag kan verkligen rekommendera Universeum för er som ej ännu varit där. Finns något för hela familjen!

Inför tävlingen var den största funderingen hur jag skulle klä mig!? Alltid lika svårt så här på höstkanten.
Det fick bli tights, avklippt underställströja och tävlingsblus, (något för varmt visade det sig eftersom det blev kanon väder).
Så här såg upplägget ut:

Paddelstart i Nordreälv, temp 1-2'. Innebörd: blöt från start...
Mtb, teknisk bana (blöt framförallt)
Mtb, lång bana med sprintorientering i Bohus-fästning
Löporientering

Jag möte Malin på TC kl 0630. Vi inledde med den sedvanliga planeringen av uppgiften, vägval, utrustning, energi mm.
Därefter klafsade vi (tc låg på en vattendränkt äng) bort med våra växlingslådor till fållorna för tävlingsgenomgång.

Vi beslöt oss för att inleda med drag kopplat från start.
Då startskottet gick befann vi oss ca 100m bakom startlinjen och strulade med ena karbinkroken till draget.
Paddlingen gick bra och efter halva sträckan låg vi 2a i mixklassen och 6a totalt i fältet.
Efter fortsatt strul med karbinen och endel ofrivilligt badande växlade vi ut på 1a mtb sträckan som 2a strax före up'n running.
Malin på lite sega VM ben med däck som sög fast i leran + att jag var tvungen att pumpa i mer luft i bakdäcket (kollade däcken innan start!?) gjorde att vi halkade ned på 3e plats inför mtb del2.
Vid växling till sprint ori bytte vi cykelskorna mot Lätta tg skor (Salomon fellcross) och gav oss ut på kontrolljakt till fots.
Lite bristande orientering inne på fästningen från min sida och vi halkade ned ytterligare en placering.

Sprintori'n avslutades med en firning ned för norra muren och därefter växling till cykel igen. Bara 2 min efter 3an.

I inledningen av långa mtb orienteringen missade jag "kärleksstigen" uppför berget vilket innebar ytterligare tidsförlust.
Vi kunde fortsätta sträckan med känslan att vara helt själva. Vi såg varken någon framför oss eller bakom.
Det hade underlättat att haft några inom synhåll för att driva upp det egna tempot vilket annars riskerar att hamna i en"lagom" fart.

Efter långa blöta och leriga stigar var det äntligen dags att växla ut på sista 12km löporienteringen.

Jag kände snabbt krampkänslan komma smygande i framsidalår runt vänster knä. Slutsats, koppla drag på Malin vilket ger den lilla hjälpen uppför.
Malin har ju som bekant inga problem med att springa...

Orienteringen gick ganska bra och vi konstaterade efteråt att vi tog in ca 10 min på 3an under denna sista sträckan.

Malin och jag korsade målsnöret 10 min efter 3e laget och slutade alltså på en 4e plats i långa mixklassen efter
7h 40min tävlande.

Med lite mer flyt och utan materielstrul hade vi kunnat knipa 3e platsen!

Detta resultat visade sig dock räcka till en 2a plats totalt i mixklassen på långa cupen.

Kul att alla i EGAR kunnat vara med och bidra till detta fantastiska resultat!

Stort grattis till oss : )

Tack alla nära och kära som står ut med alla långa träningspass och andra åtaganden!! Ni är bäst!!

//Martin

Bilder hoppas jag dyker upp på femmansmultisportrace.se inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar