tisdag 23 april 2013

Ny cykel!!


TREK Superfly 100 Elite
Den karaktäristiska mustaschen från en av grundarna av mountainbike.
Då har årets cyklar anlänt och de första intrycken av att åka heldämpad 29:a har landat in. Jag är sjukt positiv så här långt. Cykeln väger 10,9 kg ur kartong i storlek medium. Blev alltså 11,2 kg med pedaler. Den är alltså nästan exakt ett halv kilo tyngre än förra årets hardtail. Jag tror att jag kan ta den extra vikten för den extra komfort och kontroll det innebär med heldämpat. Cykeln känns rapp och stabil och jag upplever inte något gungande eller svampighet från bakdämparen.
Både gaffel och bakdämparen (båda från FOX) har tre lägen (tyvärr utan remote på styret). CTD står för Climb, Trail och Descend. I läge Climb är de nästan låsta (dock inte helt låst som på förra årets gaffel.) Läge Trail, vilket förmodligen är det som jag kommer använda mest är ett mittemellanläge anpassat för just varierad cykling på stig. I läge Descend nyttjas dämparnas fulla slaglängd för maximal kontroll utför. För att ställa in en grundinställning på FOX gafflar och bakdämpare så finns det en ganska lättanvänd app till telefonen som heter FOX iRD. Jag testade och den funkar faktiskt riktigt bra. Det börjar med att man knappar in ID på dämparna, egen vikt och därefter pumpar upp dämparna till ett  utgångstryck. Sedan sätter man sig på cykeln och kollar hur mycket dämparna sjunker ihop (sag). Därefter tar man kort på o-ringen och så kontrollerar appen om man ska ha mer eller mindre tryck i dämparen. Ganska smidigt och jag tycker att min grundinställning blev riktigt bra.
I övrigt är cykeln utrustad med Shimano XT-gruppen, vilket passar helt perfekt. Bra grejer och lite lagom dyrt. Hjulen är Bontrager RL, vilka är både styva och ganska lätta.


Bakdämparen. Den blå omställaren är CTD och den röda är för returdämpningen.
Intern vajerdragning är nytt för i år.
Shimano har i år omställaren för att styva upp bakväxeln och spänna kedjan även på XT. Mycket bra!!
Dessutom är det genomgående stickaxel både fram och bak för att göra allt ännu styvare.
CTD-omställaren på framgaffelbenet.
Jag är helt övertygad om att det här kommer bli en riktigt trevlig bekantskap och att vi i laget kommer fortsätta vara väldigt nöjda med TREK!! /Danne




1 kommentar:

  1. Väntar bara på att våra Superflys skall trilla in också, riktigt bra grejer!

    SvaraRadera