onsdag 17 april 2013

Inför Keb Classic


Jaha, nu börjar det närma sig. Är på plats och starten går fredag morgon. Min lagkamrat och kära vän Sarah Berg är sjuk :( För fem veckor sen fick hon halsfluss (första gången). Jaja, tänkte vi, det är långt kvar. Vart nästan frisk, och sen en omgång till! Ny antibiotika och fler dagar i sängen. Även då, för två veckor sen, var vi ganska optimistiska, men för en vecka sen började optimismen tryta. Sarah orkade knappt gå till jobbet, antibiotikakuren skulle inte ta slut än på flera dagar. Hur skulle hon om en vecka orka med 3000 höjdmeter och 25 km dagligen?!

Det vart mycket vridande och vändande på situationen per telefon. Bestämde till slut att jag skulle försöka hitta en annan lagkamrat. Om hon, mot förmodan, började känna sig piggare snart så skulle vi köra alla tre. Man får nämligen köra i två- eller tremannalag.

Började ringa runt till mina skidalpina vänner, och ett av mina förstahandsval sa nästan genast ja! Skulle bara fixa ledigt från jobbet. Och det gick vägen det med. Kul!! Dagen efter drog Jens Larner och jag till Sylarna för ett sista (och första!) genrep. Fick en fantastisk dag och hann gå igenom alla moment och dessutom samla höjdmeter.








Jens flyttade liksom jag till Åre förra sommaren, tillsammans med sambon Sara. Som gammal elit mtb-cyklist så är det verkligen inget fel på flåset! Jag kommer få kämpa för att hänga med. Han hade ju inte förberett sig på att köra nått sånt här i vinter, men även det löste sig när Sarah bestämde sig för att det inte skulle gå och att hälsan är viktigast (ett mycket tråkigt men mycket klokt bestlut). Då kunde Jens låna Sarahs alla prylar, och så var även den detalj fixad lätt som en plätt.

Sarah och jag har tränat och planerat för Keb Classic sedan december. Och många träningstimmar har det blivit tillsammans. (Tack till J-O för att jag fått låna henne så ofta! :) Så det känns givetvis väldigt tråkigt att vi inte får genomföra detta tillsammans. Men det kommer fler år... Och jag känner att jag har hittat en jättebra ny lagkamrat i Jens. Nu måste vi bara köra racet också... :)

//Emma


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar