måndag 1 april 2013

kajaksimulator

I Onsdags fick jag och Christian äran att följa med Gunnar Gustavsson till Jönköpings kanotklubb för att drillas i paddelteknik.

Jag får så här efteråt erkänna att jag är än mer ödmjuk till hur denna tillsynes enkla idrott kan vara så teknisk.
Jag menar, hur svårt skall det va? Sätt dig i båten och paddla.. Skit enkelt?!.....NOT!

Trycka, dra, vrida, balansen, upp med överkroppen, fram med bröstet, böj inte handleden, håll inte för hårt i paddeln, snurrar du på paddeln i vänsterhanden?...Några av de kommentarer vi fick höra under passet.

Med Gunnars hjälp har både jag och Christian fått mängder med tips och tekniska finesser att slipa på.

En sak som slog mig att vi sällan tränar överkroppen till att vara särskilt uthållig. Det är ju naturligt att vara uthållig i benen eftersom vi använder dem på det sättet till vardags men de gånger vi tränar överkroppen är ju oftast på gymmet och då inte så särskilt uthålligt...



Vad tar vi då med oss från passet förutom skavsår i händerna (Martin)?
Jo, att det blir mer rätt än fel om man efterliknar armrörelsen vid ett frisimtag!

Armarna högt, dra med bål, ben och rygg (stora muskelgrupper) och inte så mycket med armarna (ingen nyhet för oss iof men det kan vara bra med en påminnelse ibland).


 Full koncentration på uppgiften...



Nu ser vi fram emot vår och islossning!!!!!!!!

Tack Gunnar för dina värdefulla tips: )

/Martin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar