onsdag 4 april 2012

TREK Superfly Elite 2012

Då var första passet på nya cykeln avklarat. Försökte mig på att köra så varierat som möjligt. Asfalt, grus, lättcyklad stig, teknisk stig, uppför, utför... allt för att bilda mig en uppfattning om nya cykeln och komma fram till vad som behöver justeras eller rent av bytas ut. Jag har ju haft förmånen att åka på 2011 års TREK Superfly Elite och det är inte jättestor skillnad på cyklarna. Ramen ser identisk ut sånär som på lite annan färg och lite klarlack. Gaffeln är även den nästan densamma. Detta är inte mig emot då jag varit grymt nöjd med både ram och gaffel. Jag tycker dock att den nya lacken är snyggare och tror att klarlacken kommer att göra den lite lättare att hålla snygg. För snygg är den.


Cykeln väger ur kartong i storlek Medium 10,5 kg. Med pedaler och 2 flaskställ letade sig vågen upp till 10,87 kg. Detta är 110 gram mer än vad min 2011 väger. Det ska dock inte vara omöjligt att klämma ner den där vikten några hekto utan att bli ruinerad. Cykeln är utrustad med en komplett XT-grupp. Denna verkar funka klockrent men känns lite annorlunda än SRAM X0 som satt på 2011:an. Bromsarna känns lite svampigare och inte så digitala som X0, det känns dock som att det är lite lättare att finlira. Bakväxeln är lite släpigare och känns mer mekanisk. Det känns verkligen att man flyttar vajer när man lägger i tyngre växlar. SRAM upplevs lite rappare och mer kraftfull. Det skall dock än en gång sägas att XT växlarna funkar klockrent.

Shimano XT drivlina.
Kunde inte låta bli att färgmatcha flaskställen.
Nästa stora skillnad är att gaffel och framnav är gjort för 15mm genomgående axel istället för gammal hederlig snabbkoppling. Inbillning eller inte men jag upplever cykeln som grymt stabil, det är bara att sikta och köra. Detta tror jag är ett steg i rätt riktning, framförallt på 29-tumshjul som kan kännas lite veka.

15 mm genomgående axel.
 Jag har sänkt styrstammen så att det nu bara sitter en 10mm spacer under denna. Tror att jag ska prova med 5 mm (minimum) innan jag bestämmer mig och låter sågen tala. Jag har även vänt styrstammen för att få ner styrhöjden så mycket som möjligt. Det känns som att det blir bra med lite lägre styre, man hamnar ju gärna lite upprätt på en 29:a.
Handtagen är annorlunda än på förra cykeln. Nu sitter det lock-on grips i gummi och förra året var det foam-grips. Båda från Bontrager. Första upplevelsen av de nya handtagen är att jag inte gillar dem. Jag tycker att de är för tunna och för hårda. Jag tror att jag kommer få ont i händerna av dem på långa tävlingar och kommer nog att byta ut dem, förmodligen mot Ergon grips.
Med sågen går det ta bort några gram på styrröret.
Självklart dekaltrimmad :)
Jag såg förresten att The Sufferfest sponsrade VM i bancykling. De hade några fina platser både på mediaväggen och på sargen. Passa på att titta lite när hårdingarna trampar runt velodromen i Melbourne. I dag slog Great Britain världsrekordet på 4000 meter team pursuit. 4 man bombade runt i dryga 61km/h i snitt i 4 km. Helt sjukt!!

//Danne




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar