lördag 7 april 2012

Släproder monterat & provkört

Precis innan vintern kom sålde jag min Epic V10 Sport och köpte istället en Epic V12. Båda surfskidorna var i materialet Performance, vilket enligt Erik på Nomado är lagom för multisport. Tillräckligt styvt, hyfsat lätt, tål lite stryk och framförallt kostar det inte skjortan. Under vintern har det köpts in nya släproder. Jag, Emma och Christian har köpt Van Dusen roder och nu har jag monterat mitt. Mycket prylpyssel så här veckorna innan första tävlingen för säsongen. Man vill ju ha ordning på alla grejer, nya cykeln, kajaken...det finns ju hur mycket prylar som helst i multisporten att grotta ner sig i, känns som en utmaning att hålla det på en lagom nivå.
Rodret monteras genom att man sågar upp ett snitt i aktern på kajaken med lämplig såg. Det var ganska spännande att sätta sågen i min nästan nya båt. Jag testade först med en alldeles för slö och dålig bågsåg. Jag trodde att det skulle vara bra mycket mjukare än vad det var att såga i aktern. Fick byta till en lite kraftigare batteridriven såg. Snittet skall vara ca 2 mm brett för att få plats med det lilla fästet i kolfiber.

Bra såg för er som skall göra något liknande :)

När sågandet var klart var det bara att blanda lite epoxylim och limma dit fästet, låta det härda och montera vajrar mellan släprodret och det ordinarie roderfästet. Fick se till att vara ganska noga med limmandet bara, vill ju inte direkt att det läcker in vatten för att det inte blivit riktigt tätt. En stor fördel med detta roder är att det blir ganska lätt att byta mellan underliggande och släproder. Om man vill köra underliggande roder kommer dessutom fästet för släprodret knappt synas.

Lastat och klart för påskaftonens paddelpass. Grannarna undrade ännu en gång vad jag håller på med.

Riktigt bra blev det faktiskt och det funkade bra dessutom.


Paddlade en timme idag (påskafton). Blev ganska kallt efter en timme framförallt om fingrar och tår. Blåste gjorde det dessutom ganska bra så det blev lite utmanande i sidvågorna. Glädjande var att rodret funkar bra.
Måtte det nu bli lite varmare innan tävlingen i Ödeshög om två veckor. Annars blir 80 minuter paddling i tights och blöta löparskor riktigt vidrigt.

//Danne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar