fredag 24 februari 2012

OL-läger i Portugal, del 4/4

Från mörker till ljus

Näst sista dagen på lägret. Förmiddag, svår dagorientering i tävlingsform. Jag började bra, har alla tips och visdomsord framplockade i huvudet. Jag spikar de första kontrollerna i skolexempel-manér, men så tar det stopp i en ny terrängtyp för veckan. Ett betäckt och kuperat område med många kontroller, oj vilket mörker. Här krävdes snabbt taktikbyte till noggrann finläsning... Och det är detta som har varit så bra med det här lägret! Jag har bara matats med svåra banor hela tiden, något som hör till ovanligheten i multisport. På så sätt har jag blivit tvungen att läsa och tolka saker på kartan som jag i normala fall många gånger hade sållat bort.

Senare samma dag är det dags för sista kvällspasset med uppföljning på lägret. Jag fick möjligheten att springa natt-OL sträckan med uppföljning av Conny, en duktig nattlöpare. Kontrollerna var inte försedda med reflexer, så det gamla lysa-runt-tricket när man hittat till cirkeln funkar inte. Nej kontrollerna på alla banor har bestått av en lapp, i bästa fall i fluorescerande färg. Lite trixiga att se ibland. Nej med dessa kontroller är man tvungen att hitta rätt hela vägen till kontrollen, vilket även det har varit bra träning för mig...
Conny upptäckte snabbt att jag slarvade med riktningen. Handledskompassen är fantastiskt smidig i multisport med byte mellan löpning, paddling och cykel mm. Men det kan vara svårt att hålla en exakt kurs med handledskompassen på natten när man tappar omgivningsuppfattningen. Jag testade att köra med en vanlig kompass med vridbart hus, det var stor skillnad för mig. Det blir ju fantastiskt mkt enklare om man vet att kursen är exakt rätt, Det överträffar allt pannlampeljus man kan tänka sig. Då kan man med gott självförtroende löpa vidare hela det uppskattade avståndet till kontrollen fast det kanske inte i verkligheten ser ut som man trott av kartan.

Så sammanfattningsvis är detta det bästa och nyttigaste som hänt mig i OL-väg. Nu kommer jag fortsätta köra så mycket svår OL som möjligt mellan alla Multisporttävlingar. Nu är det bara drygt en månad kvar till säsongsstart. Hoa!

//Christian

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar