tisdag 23 april 2013

Frosta multisport race

I lördags var jag i Höör och körde premiärracet i Svenska multisportcupen 2013. Jag ställde upp i soloklassen som med deltagarlistan lovade hårt motstånd från Sweco och Mölndal Outdoor, Team Barmark mfl. Vid 08.00 fick man ut kartorna och kunde börja studera banan i strålande sol vid Dagtorpssjön.

Kl 11 gick starten ute på sjön där alla deltagare hade ställt upp på startled.

 
 
Vi paddlade 9 km, ca 1h. Det förekom en del premiärdopp under paddlingen. Jag kände mig dock mycket stabil efter havspaddling i Halmstad tidigare nu i april. Men då, när jag skulle runda en boj där lite publik stod och hejjade så välte jag helt oväntat och plötsligt. Jag antar att jag skulle visa en riktigt snygg rundning för dem, typiskt!
 
 
 
Jaja jag var i alla fall snabbt upp igen och fortsatte i oförändrat tempo.
 
När Swecos Mattias Carling och jag som etta och tvåa sen växlade till cykelorientering på ca 1h. En bit in i cyklingen frågar Carling "ska du springa i cykelskorna", shit, jag hade glömt ryggsäcken i växlingsrutan, shit!... tänka tänka tänka, har jag vätska o mat så jag klarar mig?! Tre delicatobollar och en flaska sportdryck på cykeln, snabbt beslut! Jag svarar lite bekymrat: Japp det gör jag! Full fart frammåt. Man kan ju inte gärna lägga sig ner och gråta precis... (Som Pyttan så klokt uttryckte sig efter tävlingen : ))
Jag har förstås reflekterat över varför jag missade ryggsäcken efteråt: När vi kör i lag så repeterar vi ju alltid högt tillsammans vad vi ska ha med oss från växlingen. Jag gjorde det nu med för mig själv när jag var på väg in mot växling med kajaken, men jag kom bara till cykelhjälm, typiskt!
 
 
Tagen på bar gärning på väg ut på cyklingen utan ryggsäck!
 
Jaha! Så då blev det orienteringslöpning i 1h och en kvart med carbonsulor. Conny (Cyklesmedjan i Eksjö) förstår du nu varför jag alltid tjatar om att det är viktigt att skorna ska gå att springa i : )
Det gick rätt fint nästan hela banan bjöd på obanat mjukt underlag.
 
Sen var det cykelorientering tillbaka till TC, en paddeltur, cykelorientering igen och orienteringslöpning på ytterligare ca 1h och 45 min. Jag slutade som trea i racet efter 5h, en bra tid trots misstagen, vilket känns som ett kvitto på stark form. Summa sumarum så var det ju bra att ta lite misstag så här på premiären så är det klart sen ; )
 
Höörtrakten bjöd på väldigt fin cykling. Bitvis tekniskt och snabbt, skitkul! Det var rätt torrt och fint i skogen för att vara i april med sen vårvärme.
 
Bilderna är tagna av Frosta Multisport.
 
//Christian

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar