fredag 18 november 2011

Tröskeltest och VO2max-test

Då var det dags igen - det halvårliga testet av den fysiska arbetskapaciteten. Svart på vitt! Inga krusiduller. 

Har haft förmånen att inför och efter varje säsong de senaste två-tre åren testa mig på Idrottsmedicinska enheten i Umeå (gratis eftersom jag också har forskat där). Tröskeltest och VO2-max test på löpband och/eller cykel. Har de senaste gångerna enbart testat mig på löpband, eftersom det översätter bättre till cykling än tvärt om, och det tar mycket tid från träning att få in både ett cykel- och ett löptest två gånger per år. 

Kittade och redo att ta ut mig till max
Så nu var det alltså dags igen. Sist testade jag min i mars, och då hade jag förbättrat mig ganska rejält jämfört med föregående gång. Var lite orolig att jag inte skulle ha förbättrat mig denna gång, kanske tom. tappat lite, eftersom det varit en lång säsong med mycket tävlande som ändå sliter en del på kroppen, och dessutom flera veckor med sjukdom (harpest och REJÄL förkylning) i början av hösten. 

Funkade bra med SLab 4 skor på löpband!
Så det var med glad förvåning jag fick resultaten att jag förbättrat mig ytterliggare en hel del! Så det var ju trevligt. Maxpuls var 192, samma som tidigare tester. VO2max hade gått upp från 3,40 till 3,56 och testvärdet hade ökat från 61 till 63. Testvärdet är ju det mest intressanta och väsentliga, eftersom det är en funktion av kroppsstorlek (=vikt) och lungkapaciteten och storleken på lungorna är direkt relaterade till kroppsstorlek. En liten tjej kommer aldrig ha samma VO2max som en stor kille, men hon kan ha ett betydligt högre testvärde och därmed en högre faktiskt fysisk kapacitiet.  Jag kunde också springa lite längre på samma lutning och hastighet som sist innan laktatet sköt i höjden och jag gick in i väggen. Laktatkurvan hade ett snyggt L-formad utseende och återhämtningskurvan gick brantare nedåt än sist (dvs. en effektivare borttransport och metabolisering av laktat från blodet). Jag hamnade nu också i kategorin "elit" baserat både på VO2max och testvärde. Tidigare har jag varit nära, men inte riktigt där utan hamnat i kategorin "elitmotionär". 

Helt slut och dags för sista blodprovstagningen
Nu är det ju så att det är inte testvärdet som vinner några tävlingar…. men det är ju alltid trevligt med en förbättring och ett bra värde! :-) Och det sporrar till ännu mer träning nu under vintern! Det är fantastiskt bra träningsredskap dessa tröskeltester, för att kunna lägga upp träningen i rätt pulszoner och veta exakt i vilka zoner det är man behöver träna. Nu är det bara att gå ut och sätta igång…!!

// Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar