fredag 7 oktober 2011

Racerapport herr, femmansmultisportrace-Göteborg, 1 oktober 2011

Jag skulle tävla för förstagången under EGAR flagg. Min tävlingskamrat Christian (mean machine) Eriksson.
Jag tycker jag är hyfsat grundtränad och har tävlat i två cuptävlingar tidigare denna säsongen så helt grön var jag inte. H***vete vad jag fick bita i det sura..
Det hela  började med att vi lastade på Fredagen i Eksjö som vanligt, idrottsavdelningens minibuss fick ställa upp ännu engång för laget. 3 cyklar skulle med och 4 surfskis tillsammans med all annan tävlingsutrustning. I bilen jag, Christian och Danne. Danne skulle tävla i mixklass med Malin som skulle ansluta i Gbg. Fredagsnatten sov vi i min brors övernattningslägenhet för att ha ett bättre stridsvärde inför tävlingen på Lördagen.
Tävlingen gick på känd terräng, Skatås närmare bestämt vid Delsjön.
Tuff, kuperad terräng med sankmarker och partier med tung undervegetation.
Beskrivning av banan:
Sträcka 1, 5min cykling längs stnitslad bana till tc 2
Sträcka 2, Löpning/orientering (start/slut vid tc 2)
Sträcka 3, mtb orientering (start  tc 2, slut tc 1)
Sträcka 4, paddling
Sträcka 5, kontrollplockning (valfritt transportsätt)
Avslutning med hinderbana och spurt med utlovat spurtpris från sista kontrollen till målportalen.
Starten gick, enkelt bara att följa killen med gula ledartröjan. Killen stannar, fältet är loss..fullt ös!
Pulsen stigandes, uppförsbacke till vattentornet, syreskuld begynnande mjölksyra…bra början…



Vid vattentornet lägger vi cyklarna och tar på orienteringsskorna för bättre fäste. De riktigt ruttade lagen hade valt att cykla med orienteringsskorna på och var riktigt snabba iväg ut på sträcka 2. Vilken miss!
Christian bytte om snabbare än jag.
 Vi kom iväg ned för branterna och ned i första sumpmarken därefter upp på en stig, några lag precis framför och några just efter oss, tempot ökar Christian orienterar.
Det märks direkt att han är i mycket bättre form än jag så vi kopplar fast draglinan. Man är aldrig snabbare än den lånsammaste i laget, bättre vi fördelar krafterna.
Jag bara springer efter Christian nu och glor på snöret imellan oss, vill inte han ska behöva dra mig förmycket, måste hålla tempot så linan är slack.
 Ska man dela in ansträngningsnivån i färger där grönt är snacktempo, orange är högt ca 70%  och rött ja då känner man att väggen närmar sig. Jag låg på rött nu, bara att bita ihop.
Christian gjorde inga större orienteringsmissar och vi kom fram till klippan där vi skulle göra ett förannonserat klipphopp ned i en sjö. Vi hoppade direkt, skönt vila, kallt vatten. Simmade ca 15m upp på en klippa och stämplade kontrollen.
Vidare genom terrängen över kärr, uppför branter, nu säger jag åt C att jag måste gå uppför…Det höga tempot har gett konsekvenser.




En kontroll kvar. Längtar efter att få göra något annat, vad som helst men inte springa mer. C har varit ett monster rött tempo med mig hängandes efter, jag är imponerad (mean machine).
Skobyte, upp på cykeln efter att ha visat upp vårt förstaförband på anmodan av kontrollanter (obligatorisk utrustning).
Efter en trevande inledning på sträcka 3 ned för hala bergshällar och leriga stigar med mer bärandes cykel än åkandes kom vi till sist ut på en gusad stig. Pulsen hade nu kommit ned till orange, C orienterar fortfarande vilket var vår plan eftersom jag skulle ha fullt sjå att hänga på i hans tempo och med mjölksyra sprutandes ur öronen gör man inga bra vägval.
Omställningen från löptempo till cykeltempo gjorde att orienteringen inte hängde med riktigt. Vi kom in på en parallellstig till den som vi skulle åkt på.
Minutrana sprang iväg, panik. Vi kom på vårt misstag och gick på kompassriktning med cyklarna på axeln över till den rätta stigen. Äntligen rätt stig men är vi framför kontrollen eller bakom dvs ska vi höger eller vänster. Vi chansade åt höger… Efter ca 10min ömsom bärandes ömsom cyklandes på tekniska partier möter vi ett annat lag. Har ni tagit kontrollen? Svar nej!
H***vete! Helt om, framåt som man säger.
Nu har vi tappat ca 20-30min på ren orientering och därmed misslyckats med att nå vår målsättning som top 10 av de 100 herrlagen som stod på startlinjen.
Vi kommer in till tc 1, alltså start platsen där alla lag fållorna finns. Sträcka 4, paddling. Jag har hittills aldrig lyckats paddla min surfski utan att gå runt (gjorde inköpet 5veckor tidigare) så lite nevöst var det att kliva i.
 Vi hade redan kopplat kajakerna eftervarandra med C i täten enligt standardrutin vid det här laget, mean machine!
Vi paddlar förbi flera lag trots att jag har lite problem med balansen. Gött!
Känns som om vi är på väg in i tävlingen igen. C har fått överta stämplingsansvaret nu under paddlingen eftersom det skulle kunna ställa till det för mig och riskera att gå runt. Blöta var vi ju redan men det tar tid att komma upp igen efter en vurpa.
En av paddlingskontrollerna sitter mitt ute på en flytande mosse. Vi kliver i vattnet, drar upp kajakerna en liten bit och klaffsar in mot kontrollen, sjunker ned till höften – upp igen och vidare. Stämplar och paddlar vidare, tar ca 2 kontroller till på väg intill tc 1 där ny karta med kontrollplockning väntar.
Vi planerar snabbt att vi ska ta ca hälften av kontrollerna med cykel och resterande med surfskis. Suger i oss varsin gel, drar på cykelskorna och tar en ny flaska med enervit sportdryck. Danne och Malin har precis gått i mål och skriker något åt oss om att kämpa vidare.
Tempot är nu nere på orange och det känns som om vi återhämtat lite under paddlingen pga av vi inte kunnat gå för fullmaskin.
Christian tar revanch och orienterar riktigt bra på cykeln. Vi kommer in till tc 1, lägger cyklarna , ny gel från lådan i vår fålla, rusar ned till skina.
Efter flera vurpor i samband med landstigningar för att ta kontroller på olika höjder invid sjökanten kan vi nu se tc 1 och hinderbanan. Ökar tempot in i det sista, kränger av flytvästarna och springer in i hinderbanan.
Första hindret en 2 m hög vägg, baggis för officerarna, ett balanshinder senare är vi framme vid sista kontrollen. Vi minns spurtpriset så därför tar vi en mikropaus för att hämta andan, stämplar och far iväg. C alias mean machine som skjuten ur en kanon glidandes på mage genom sista kryphindret och jag efter. Bara sista backen upp nu. Jag hinner inte med C, efter 6 timmar och ca 20 min är benen helt slut. Med en sista kraftansträngning målstämplar vi.
Äntligen!
En 31a placering och en massa erfrenhet och träningsmotivation rikare. Nästa säsong då ska jag kunna hålla ett högre tempo utan att gå på rött. Stor elloge till Christian som är i grymt bra form nu!
Bra jobbat!
Mean machine!
/Martin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar